pühapäev, 7. oktoober 2018

Tallinna Vaba Waldorfkooli lastevanemate kool vol2

Seekordse koolituse teemaks oli kes või mis on inimene antroposoofilise minapildi järgi. Ootasime Arvoga seda koolitust väga, sest me oleme ainult nuusutanud antropsoofiat, aga täna on see meie elus väga oluline teema ja meil oli vaja sellest rohkem teada saada. 

Antroposoofiilise minapildi järgi jaguneb inimene kolmeks uureks osaks: 
  • keha (võtab infot meeltega vastu, kogemine
  • hing (tunneb millestki rõõmu, kurbust, tekivad tunded, oluline on, mis toimub
  • vaim (märkab seaduspära - asjad toimuvad mingisuguste seaduste ja seaduspärade järgi.)

Kehaline pool on väline, see, mida kõik näevad. Vaim ehk loodusseadused on samuti väline, kuid hinges loob iga inimene oma maailma. 
Inimene koosneb mitmetest kehadest:
  • füüsiline keha (väline, meeleline) - kuulub minu juurde, aga ei ole mina, ei ole võimalik omada meeltega. Me kõik koosneme samadest ainetest, me oleme elus. Ainult füüsilist keha näeb siis, kui me oleme surnud. 
  • eeterkeha ehk elukeha - see, mis annab meile vormi, elujõudude kogum (igal elusoleval liigil on see erinev), kõigel elusal on olemas. 
  • astraalkeha (tundekeha) - tundemaailma  kandja. Inimesed elavad tunnetes. Inimestel on mõtlemine, loomad ei mõtiskle. 
Kõik need kolm erinevat keha moodustavadki meie KEHA

Meie hing koosneb samuti kolmest erinevast osast. Hinge kõige alumine osa on:
  • aistinghing - meis tekivad aistingud, me teadvustame seda, mis toimub. See hingeosa võtab meeled vastu ja kuulub astraalkehaga ühte
  • tundehing (mõistusehing), mis on ego teenistuses - see on hingekese. Kui me midagi tajume, tekivad meil erinevad tunded (meeldib, ühineme, läheme sisse). Meis on tahe. Kui ei meeldi, eraldame ennast sellest.
Tundehing jaguneb sümpaatiaks ja antipaatiaks, kus sümpaatia korral tegutseme ja antipaatia korral mõtleme ehk siis mõtlemine on antipaatia.  Need kokku moodustavad tunde. 
  • teadvushing - see on hinge kõige kõrgem osa. See teadvustab ennast maailmas (kuidas mina maailmas mõjun, mis on asjade tagajärjed, kuidas mitte lõhkuda harmooniat). Teadvushing on koguaeg arenemas. 
Kõik need kolm erinevat hingeosa moodustavadki meie HINGE. 

VAIM tekib sellest, kui hing on teadvustatud ja läbi töötatud. Vaim töötab astraalkeha kallal. Eluvaim tekib elujõudude keha läbitöötamisest ja vaimuinimene tekib kogu füüsilise keha läbitöötamisel. 

Magades astraalkeha ja vaim lahkuvad, side on väga nõrk. Magades on inimene palju rohkem elus, toimub füüsilise keha värskendamine ja tervendamine. Elukeha on puhas tahe, tegutsemine ja mõtlemine on surm. 

                                    Elu                                           Surm
                                Tahe                                           Mõtlemine
                             Sümpaatia                                  Antipaatia
                                                    TUNNE

Inimene jaguneb laias laastus kolmeks osaks:
  • Pea - seotud meelte ja närvisüsteemiga, mis on seotud mõtlemisega. Väljaspoole suletud, saame olla ärkvel
  • Rind - rütmiline süsteem (hingamine, roided), on seotud tundmisega. Poolteadvus, natukene unenäoline. Teeme asju alateadvuslikult
  • Jäsemed ja seedesüsteem (ainevahetus) on seotud puhtalt tahtega. Kõik, mis toimub füüsilsies kehas ja millest me ei ole teadlikud. Kuidas me paneme ühe jala teise ette? Kuidas see toimub? Kõik toimub alateadvuslikult. 
Elukeha parandab meid, toetades rütmilist süsteemi ja kõik kehad on omavahel tihedalt seotud. Kooli ülesanne on lapsi õigesti hingama õpetada. Inimene ei oska sündides oma kehaga midagi peale hakata, väike laps elab tahtes ja sümpaatias, teeb koguaeg midagi. Hing peab vaimu ja keha vahel rütmiliselt toimima ning õpetaja peab vaatama, et need rütmiliselt vahetuksid, koos toimiksid.  Laps on sündides tervik, elukeha on seotud tugevalt ema elukehaga ja ema astraalkehaga. Kui lapsel hakkavad hambad vahetuma, tekib lapses endas oma elukeha. Osa elujõudest vabaneb ja see ei pea enam nii palju füüsilise kehaga tööd tegema. Elukeha on mõtlemisjõu kandja. Haigena ei jaksa elukeha toimida, ei jaksa mõtelda. 

Õppimise printsiip elu alguses on matkimine, mis kestab umbes seitsmenda eluaastani. 7-14 eluaasta vahel õpib inimene autoriteedi järgi. 11,5-21 õpib inimene isevalitud autoriteedi järgi. Lapsepõlve kuldiga on V klass.  7-14 aastaselt on tundemaailm väga tugevalt esindatud, näidatud. Laps ei suuda selles vanuses oma tundeid tagasi hoida, peita, varjata. 

Kõik inimesed on erinevad!

Autistid on seotud suletusega, nad loovad oma maailma. Nende kujutlusjõud on palju suurem, kui see, mis meelest vastu tuleb. Igal autistil on oma maailm. Väike laps on väga avatud, vana inimene täiesti suletud ja autist ongi nagu vana inimene (juba lapsena). 

See, mis me selles elus kaasa võtame, oleme järgmises elus rikkamad. Kui me õpitut kaasa ei võta, tuleme samale kohale tagasi. Kõik inimesed on võrdväärsed ja lapsed on tulnud vaimumaailmast palju hiljem kui õpetajad ja on seega vaimumaailmaga palju rohkem seotud - sellest peab lähtuma iga õpetaja. 

Kunstitunnis tegime seekord 3.-4.klassi vormijoonistamist, kuigi Olev ütles, et kuna me oleme täiskasvanud, siis ta annab meile ikkagi natukene keerulisemaid ülesandeid, kui lastele :) Ilmselgelt ei oleks see vajalik olnud, sest osad ülesanded olid ikka natukene liiga keerulised niimoodi järsku sinna sisse minnes. Selles vanuses on vormisjoonistamises oluline rütmilisus, korratavus, peegeldamine, sõlmimine, seotus. Tundub lihtne? Vahakriitidega? Proovige! Ei ole lihtne :) Eriti keeruline oli kui oli vaja ühte nurka joonistatud kujutis peegeldada ülejäänud kolme nurka. Mina ühe ülesandega ei saanudki hakkama. Samuti oli raske teha sõlmi, sest Olevil endal läks sassi tahvli peal ja ta sai kustutada, aga meie kustutada ei saanud. Segadust tekitas ka see, et ta andis meile kaks värvi, aga  ise kasutas kolme. Igatahes tulid Arvo saavutsued sellised:


Ja mina, kes ma olen aeglane ja vajan aega, et süveneda, ei saanud paremaga hakkama, kui järgmine:



Oli tore tegemine ja kuulamine. Pisut hüplev ja segadust tekitav, selline natukene laialivalguv, kuid huvi püsib ja kasvab. Mina natukene häiris see kunstilise poole väga kiire tegemine - ma ei jõudnud ühte harjutusse süveneda, kui juba tehti uut ülesannet. 

Järgmise nädala teema on "Milline on meelte roll lapse arengus? 12 meelt ja lapse areng. Harjutused meeltele" ja seda teemat veab Liivi. Oleme kohal nagu viis kopikat :) 

Kui kuidagi jõuaks nende raamtaute lugemiseni ka, mida kõike soovitatud on....


Ennike

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar